Siden 2018 har Wycliffe Danmark været involveret i et projekt med undervisning i de små klassetrin på dagomba folkets modersmål i Ghana. I fem landsbyer er der blevet gennemført undervisning for børnene og dannet grupper af engagerede lokale borgere, der er blevet oplært i at tale sagen overfor politikere, lærere og forældre. Tidligere er børnene blevet undervist på engelsk, hvilket har gjort det vanskeligt for dem at følge med og ført til usikkerhed og mindreværd hos børnene. Undervisning på deres eget sprog har øget deres motivation og præstationer. I fremtiden vil det give dem bedre mulighed for at tage uddannelse, da de ikke længere bliver hægtet af i de små klassetrin.
Pilotprojektet er på vej mod sin afslutning, men det betyder ikke, at arbejdet ender her. Sammen med vores ghanesiske partner, Literacy and Development through Partnership har vi nu fået endnu en bevilling fra Danida/CISU til en fortsættelse og udvidelse af projektet hos dagomba folket. Det betyder, at vi kan fortsætte i endnu to år og udvide undervisningen fra fem til tyve skoler fra næste skoleår. Der vil blive udviklet flere undervisningsmaterialer, uddannet flere lærere, og endnu flere lokale vil få muligheden for at involvere sig i fortalervirksomhedsgrupper og blive undervist i at tale for deres ret til, at deres børn modtager undervisning på deres eget sprog.