Menu Luk

En dag i børnenes og dagomba kulturens tegn

”Hvis du vidste, hvor meget eleverne har rykket sig i forhold til at læse og skrive på deres eget sprog, så ville du ikke alene fejre sammen med os. Du ville simpelthen undre dig.” siger Iddrisu Ziblim David, der er koordinator i LDP (Literacy and Development through Partnership). I samarbejde med Wycliffe Danmark har LDP de sidste to år gennemført et pilotprojekt med undervisning på modersmålet i fem skoler hos dagomba folket i det nordlige Ghana. ”Over 90% af børnene kunne ikke læse lyde eller korte ord, da undervisningen på modersmålet begyndte for to år siden. I dag kan de læse noveller flydende, ikke kun fra deres læsebog, men også i andre bøger på dagbani,” fortæller David videre.

Den 29. februar blev børnene fejret, da LDP afholdt et event i Dagbon. Det var en dag i dagomba kulturens tegn. Der var opvisning af traditionelle dagomba danse. Børn gav prøver på deres kunnen i læsning på deres modersmål, og de dygtigste blev belønnet med præmier. Forældre, lærere og hele lokalsamfundet var inviteret. Desuden deltog repræsentanter fra forskellige organisationer og instanser, der arbejder med uddannelse. Flere repræsentanter holdt taler og sendte en tak til LDP og samarbejdspartnere for arbejdet med at give børnene muligheden for at lære at læse og skrive på deres eget sprog, dagbani. Den mest sete lokale tv-station og lokalradioen var også mødt op og sendte reportager og interviews fra dagen.

Desværre fejer corona krisen jo også ind over Ghana. Det betyder, at siden 23. marts har alle skoler i landet været lukket, og der er forsamlingsforbud. Alle aktiviteter i projektet er derfor midlertidig indstillet. Når skolerne åbner igen, er vores lokale partner LDP klar til at fortsætte, hvor de slap, men undervisning og møder med forskellige aktører i det nordlige Ghana. Projektet er økonomisk støttet af Danida/CISU.